Færre familier reiser på sommerferie
Færre britiske familier dro på sommerferie i Storbritannia på grunn av strammere husholdningsbudsjetter, ifølge Advantage Travel Partnership. Reisebyråkonsortiet bemerket at mange gjorde justeringer i ferieplanene på grunn av høyere mat-, drivstoff- og strømkostnader. Som et resultat av dette var sommerferien i 2025 merkbart roligere enn tidligere år.
Krisen rammer familiers utgifter
Inflasjonen og de skyhøye levekostnadene har endret familiens forbruksvaner. Ifølge Storbritannias Office for National Statistics økte husholdningenes kostnader med nesten 7 % i år.
Familiene sto overfor vanskelige valg mellom å betale nødvendige regninger eller å sette av penger til ferier. Derfor droppet mange de tradisjonelle feriereisene helt.
Rapporter bekrefter nedgangen
Nyere rapporter understreker denne trenden. Travel and Tour World har registrert at færre familier reiser på sommerferie i Storbritannia. Noen utsatte faktisk reisene til lavsesongene for å strekke budsjettene.
Yahoo Finance fremhevet også at familier velger lokale alternativer i stedet for lengre og dyrere ferier. Statistikken viser at antallet familiebestillinger falt med nesten 20 % sammenlignet med gjennomsnittet før pandemien, noe som understreker det økonomiske presset.
«Vi ser en nedgang i antall familier som tar ferie i høysommeren», sier Julia Lo-Blue, administrerende direktør i Advantage Travel Partnership.
«Vi har sett en liten nedgang i år, og jeg tror en del av forklaringen ligger i levekostnadene», legger Lo-Blue til. «Det spiller helt klart inn på muligheten for å reise på den tiden. De reiser på andre tider av året.»
«Familiene ser på om de reiser bort i sommerferien, eller om de faktisk vurderer å reise bort i påsken, i halvåret og til andre tider av året.»
Hvorfor det er viktig
Nedgangen har videre konsekvenser. Lokale økonomier i kystbyer og distriktsregioner er svært avhengige av tilreisende familier i sommermånedene.
Den reduserte etterspørselen har imidlertid ført til at hoteller, restauranter og attraksjoner sliter med lavere inntekter. Dermed kan arbeidsplasser i reiselivsnæringen være i fare hvis nedgangen fortsetter.
Familier tilpasser seg krisen
Likevel tilpasser familiene seg disse utfordringene. Mange velger korte ferier i nærheten av hjemmet, mens andre utsetter reisene til høsten. Samtidig har det å reise utenom høysesongen blitt en kostnadsbesparende taktikk for foreldre.
I tillegg har noen gått over til billigcamping og dagsturer i stedet for lengre ferier. Derfor reviderer de britiske reiseselskapene pakkereisene for å forbli attraktive.
Et bredere globalt mønster
Dette fenomenet er ikke unikt for familier i Storbritannia. Over hele Europa har økende utgifter også lagt en demper på ferieplanene.
Rapporter fra Tyskland viser for eksempel at ferier har blitt en luksus som bare velstående husholdninger har råd til. Storbritannias utfordringer gjenspeiler derfor et bredere mønster av økonomisk stress som preger reiseatferden verden over.
Utsikter og fremtidsutsikter
Utsiktene fremover er fortsatt usikre. Hvis de høye levekostnadene vedvarer, kan turistsektoren bli ytterligere presset neste sommer. Likevel håper operatørene at prisjusteringer og spesialtilbud vil oppmuntre familier til å komme tilbake.
Det er viktig at en eventuell reduksjon i inflasjonen kan få fart på etterspørselen. Inntil da forventes det at færre familier vil prioritere ferie fremfor å overleve i hverdagen.
Foto av Viktor Forgacs på Unsplash