Innovasjon tar fly
Elektroniske fly kan snart ta sin jomfrutur i Storbritannia, som satser på turisme med nye, banebrytende løsninger. Vertical Aerospaces VX4-fly med elektrisk vertikal avgang og landing (eVTOL) har vært på prøveflyging.
Tilsvarende har Luftfartstilsynet (CAA) allerede godkjent Vertical Aerospaces testprogram, som har oppfylt over 200 sikkerhetskrav. Innen 2028 håper selskapet å offisielt starte kommersiell eVTOL-drift. I mellomtiden vil de lansere et nytt fly i full størrelse i London innen utgangen av 2025.
eVTOL-fly har flere fordeler, blant annet at de kan lette og lande i områder uten tradisjonelle rullebaner. Det betyr at det blir enklere å etablere «vertiports» i byer for å transportere turister, uten lange ventetider. Turister kan for eksempel reise direkte fra Heathrow lufthavn til attraksjoner som Buckingham Palace eller Tower of London.
I takt med at reisende søker etter nye og innovative opplevelser, introduserer Storbritannia grønnere forbindelser til kystnære eller landlige destinasjoner. Dette understreker landets overordnede mål om å oppnå netto nullutslipp innen 2050.
Alt i alt gir dette både lokale og internasjonale turister bedre tilgang til mindre besøkte steder i Storbritannia, og de får flere opplevelsesmuligheter. Likevel må slike teknologier overvinne utfordringer knyttet til kostnader, infrastruktur og regelverk, noe bransjeeksperter har advart mot.
Fokus på turisme i Felixstowe
Samtidig viser Storbritannias regionale turistlandskap tegn til vekst. I Suffolk er kystbyen Felixstowe i ferd med å bli et stadig mer populært reisemål for ferierende.
Strendene i Felixstowe fikk for eksempel Blått flagg og Seaside Award i mai 2025, for sjette år på rad. I hele fylket økte antall besøkende med 49 % i 2022 sammenlignet med året før, og i Norfolk økte antallet med 44 %. I løpet av juli mottok Norfolk rundt 6 793 besøkende hver eneste dag.
John Trotter, leder av Felixstowe Business Improvement District (BID), sier: «Denne byen gjør det helt fantastisk. Ut fra de dataene vi har hatt, har Felixstowe vært en av de travleste turistbyene i østkystregionen.»
Suffolks turistsektor er rett og slett i ferd med å komme seg kraftig etter pandemisvikten – og byer som Felixstowe nyter godt av den fornyede interessen. Lokale myndigheter peker på ulike attraksjoner, bedre fasiliteter ved sjøen og etterspørsel etter ferieopphold som viktige drivkrefter.
Mobilitetsinnovasjonene og den regionale veksten signaliserer et skifte bort fra den London-sentrerte turismen. Dette bør bidra til økonomisk utjevning i hele Storbritannia.
Visum for studenter og nyutdannede
Når det gjelder innvandring, sjonglerer Storbritannia med to tråder: utvidede talentruter samtidig som kontrollen strammes inn. Det nylig utvidede High Potential Individual (HPI)-visumet åpner nå for nyutdannede fra alle universiteter som er rangert blant de 100 beste i verden, med virkning fra 4. november 2025.
Antallet akademiske institusjoner har økt fra 42 i 2024 til 80 i 2025. Det innføres imidlertid et tak på 2 000 til 4 000 søknader per år, noe som understreker rutens selektive karakter.
På den annen side har rekordmange studenter benyttet seg av arbeidsvisumet eller Graduate Route-visumet etter studiene. I 2024 utstedte myndighetene rundt 172 000 Graduate Visas. Likevel planlegger regjeringen å redusere lengden på oppholdet under Graduate Route til 18 måneder. Dette gjelder for søknader som innleveres 1. januar 2027 eller senere.
I et sitat advarte sektoreksperter om at Storbritannia «har sett en prosesjon av lovende vitenskaps- og teknologiselskaper som flytter utenlands». Til sammen er budskapet klart: Storbritannia ønsker å tiltrekke seg de beste talentene, men ønsker også å utøve strengere kontroll med innvandringsstrømmene.
Samspillet mellom turisme og innvandring
Konvergensen mellom turisme og innvandring har flere strategiske implikasjoner.
For det første kan innovasjoner som eVTOL-reiser gjøre Storbritannia mer attraktivt som reisemål. Ikke bare for turister, men også for internasjonale studenter og faglærte migranter.
For det andre bidrar regional vekst i turismen (som i Felixstowe) til å gjøre Storbritannia mer attraktivt også utenfor de store byene. På tilsvarende måte støtter dette skiftet lokale økonomier og hotell- og restaurantsektoren.
For det tredje gjenspeiler endringene i innvandringspolitikken Storbritannias ambisjon om å gå over til en «skills-first»-modell. Ved å utvide mulighetene for nyutdannede anerkjenner man verdien av internasjonale talenter. Samtidig signaliserer en reduksjon av visumlengden og innføring av tak strengere kontroll – noe som kan påvirke rekrutteringen til universitetene, planleggingen av arbeidsstyrken og koblingen til besøksøkonomien.
Til slutt er koordinering viktig. Infrastruktur for turisme, studentboliger, transportkapasitet og lokale arbeidsplasser må tilpasses både høyere besøkstall og innvandringsstrømmer. Hvis den ene delen av satsingen blir forsinket, kan det hindre at den andre får fullt utbytte.
Konklusjon
Storbritannia er i ferd med å skrive om deler av sine spilleregler for turisme og innvandring. Fra elektriske fly til gjenopplivning av kyststrøk – reiselivsbransjen er på vei fremover.
Samtidig er visumrutinene i endring: mer tilgang for nyutdannede med stort potensial, men strengere regler og kortere opphold i andre tilfeller. Storbritannias evne til å levere den infrastrukturen, den institusjonelle støtten og den klarheten som trengs, vil avgjøre om løftene blir til virkelighet.
For beslutningstakere, bedrifter og utenlandske besøkende eller studenter vil de neste 12-24 månedene være en test på hvor godt disse reformene gir seg utslag i varige økonomiske, kulturelle og sosiale gevinster.
Foto av Mina Girgis på Unsplash