VisitBritain-Expedia-kampanjen «Got the Shot» skal øke turismen i Storbritannia

Utforsk Storbritannias ikoniske innspillingssteder for spionthrillere, periodedramaer og episke fantasier med "Got the Shot"-kampanjen.

VisitBritain-Expedia-kampanjen «Got the Shot» skal øke turismen i Storbritannia featured image

VisitBritain, Storbritannias nasjonale turistbyrå, har sammen med reiseselskapet Expedia lansert en kampanje for å øke turismen til Storbritannia. Kampanjen «Got the Shot» har som mål å tiltrekke seg internasjonale besøkende ved å utnytte kjente film- og TV-locations over hele Storbritannia.

«Got The Shot»: Det beste fra Storbritannia

«Got the Shot»-kampanjen setter spesielt fokus på den filmatiske utsikten over regionene i Nordøst-England, Skottland og Wales. Kampanjen retter seg spesielt mot reisende fra Australia, Frankrike, Tyskland og USA, og er i tråd med VisitBritains bredere «Starring GREAT Britain «-strategi.

Ifølge VisitBritain spiller film og TV en avgjørende rolle i reiseplanene. Undersøkelser viser at 90 prosent av de besøkende ønsker å utforske destinasjoner de har sett på den store og lille skjermen. Denne kampanjen utnytter derfor denne interessen ved å vise en serie videoer som promoterer Storbritannias ikoniske innspillingssteder.

En oppslukende reiseopplevelse

Den tredelte videoserien «Got The Shot», regissert av BAFTA-prisvinneren Chris Faith, gir en frisk og humoristisk tilnærming til reisefortellinger. Med komikerduoen Lara Ricote og Stevie Martin i hovedrollene, blander videoene underholdning med reiselyst.

Innholdet har som mål å engasjere seerne og få dem til å bestille billetter, ettersom filmdestinasjoner kan gi uforglemmelige reiseopplevelser.

Hver episode fokuserer på en bestemt region i Storbritannia og dens tilknytning til populære filmsjangre. Kampanjen promoterer ikke bare disse stedene, men øker også de reisendes forståelse av Storbritannias mangfoldige landskap og historiske dybde.

«Fikk bildet»: Ikoniske steder

I den første episoden setter vi søkelyset på Skottland, der Glasgow danner det perfekte bakteppet for spionthrillere. Skottlands barske skjønnhet har gjort det til en favoritt blant filmskapere, fra James Bond-filmer til internasjonale TV-suksesser.

Den andre videoen utforsker Wales, med fokus på Bannau Brycheiniog nasjonalpark og Cardiff, som begge er kjent for sine episke fantasy-scenarier. Disse fantastiske landskapene har vært med i produksjoner som «Doctor Who» og «His Dark Materials», noe som gjør dem til en drømmedestinasjon for fans.

Den tredje videoen setter søkelyset på Durham og Newcastle, og viser deres rike historie og forbindelser til historiske dramaer. Beamish Museum, et populært museum med levende historie, spiller en nøkkelrolle i kampanjen og vekker fortiden til live.

Expedias digitale strategi

Expedia har skapt en interaktiv digital opplevelse for å støtte «Got the Shot»-kampanjen, med markedsspesifikke mikronettsteder. Disse plattformene viser frem reisetilbud, kuraterte reiseruter og eksklusivt innhold, noe som gjør det enklere for seerne å bestille reiser.

I tillegg sørger kampanjens oppslukende annonseringstilnærming for at reisende ser relevante kampanjer på tvers av flere digitale kanaler. Ved å koble historiefortelling med direkte bestillingsalternativer har VisitBritain og Expedia som mål å konvertere interesse til faktiske besøk.

Drivkraft for vekst i turismen

Bransjeledere forventer at kampanjen vil øke besøkstallene og øke forbruket i hele Storbritannia.

Patricia Yates, administrerende direktør i VisitBritain, understreket viktigheten av å fremme mindre kjente regioner. Hun uttalte at «Got the Shot» er en mulighet til å vise frem Storbritannias rike kulturarv, samtidig som man får flere til å besøke andre steder enn de tradisjonelle turistattraksjonene.

«Storbritannia er bakteppet for så mange gode historier, fra den fantastiske naturen vår, vår rike arv og historie til de pulserende byene våre», sier Yates. «Got the Shot» inspirerer besøkende til å sette seg selv inn i bildet og bestille en reise til Storbritannia i dag.»

Rob Torres, Senior VP i Expedia Group Media Solutions, var enig i dette, og fremhevet hvordan digital innovasjon kan forandre reiselivsmarkedsføring. Ved å utnytte Expedias globale rekkevidde sikrer kampanjen maksimal synlighet i viktige markeder.

Foto av Mitchell OrrUnsplash

Relaterte artikler

Nyhetsbrev

logo

UK ETA Office tilbyr flerspråklig informasjon om innreise til Storbritannia. Det er uavhengig og ikke tilknyttet den britiske regjeringen.


Alle rettigheter forbeholdt. UK ETA OFFICE 2025©